Janakkala käynnistää neuvottelut sopimuksen jatkosta Compass Groupin kanssa

Janakkalan ateria- ja puhtauspalvelujen siirryttyä huhtikuun 2023 alusta Compass Groupin toiminnaksi mm. kouluissa tarjottavan ruuan mausta ja ulkonäöstä on tullut erittäin runsaasti negatiivista palautetta.
Compass Group reagoi tilanteeseen ja viime keväästä ruuan laatu on parantunut, mutta ei riittävästi. Laadun vakiintuminen ei ole toteutunut sovitusti.

Janakkalassa on päätetty käynnistää neuvottelut sopimuksen purkamisesta, koska luottamusta tilanteen pysyvään korjaantumiseen on vaikea nähdä.

  • Vaikuttaa siltä, että yhtiön on vaikea toimia meidän toimintaympäristössä siten, että palvelujen laatu olisi sellaista, johon me tilaajana ja palvelujen loppukäyttäjät olisivat tyytyväisiä, toteaa kunnanjohtaja Reijo Siltala.
  • Toimintavuoden aikana palvelun tuottaja ei ole kyennyt vastaamaan kuntalaisten ja Janakkalan kunnan tarpeisiin. On välttämätöntä selvittää mahdollisuudet purkaa sopimus, joka ei näkemykseni mukaan vastaa sitä, mistä on sovittu, toteaa Janakkalan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Marko Ahtiainen.
  • Vain toteutuneet asiat ovat konkreettisia, eivät lupaukset, sanoo kunnanhallituksen puheenjohtaja Reijo Löytynoja.

Ateria- ja puhtauspalvelujen ulkoistuksen taustalla on hyvinvointialueuudistus. Kunta ei olisi voinut myydä omasta keskuskeittiöstään palveluja OmaHämeelle toisin kuin yksityinen yritys voi tehdä. Ulkoistamalla palvelut keskuskeittiö Tuuvinki saatiin pysymään toiminnassa ja työllistämässä alan henkilökuntaa.

  • Nyt on kuitenkin otettava tarkasteluun myös se, oliko työpaikkojen ja keskuskeittiön säilyminen Janakkalassa sittenkään tällaisella mallilla päätöksenteossa riittävä peruste. Se, että kunta satsaa merkittävästi euroja jonkin palvelun säilymiseen kunnassa on tärkeää, mutta myös laadun on pysyttävä riittävällä tasolla, Reijo Siltala toteaa.

Compass Groupin tiedote 18.1.2024: Pyydämme anteeksi inhimillistä virhettä Turengin makaronilaatikossa