Kehonkoostumusmittauksia Turengissa ja Tervakoskella

Kehonkoostumismittaus sopii kaikille painonhallinnasta ja kehonkoostumuksestaan kiinnostuneille. Mittaus on kivuton, nopea ja tarjoaa runsaasti tietoa kehonkoostumuksesta. Kehonkoostumusmittauksen raportin tulokset antavat selkeän mittarin kehityksen seuraamiseen. Kehonkoostumusmittaus tehdään Tanita-mittauksena. Mittaus on tarkka, nopea ja turvallinen. Siinä erittäin pieni sähkövirta johdetaan kehon läpi useita eri reittejä pitkin käsi- ja jalkaelektrodeista. Kehon kudoksilla ja nesteillä on vaikutus sähkövirran kulkuun ja tämän perusteella voidaan tehdä analyysi kehon koostumuksesta sen eri osissa. Mittaus kestää n. 20 sekuntia. Mittauksen päätteeksi saat raportin mittaustuloksista ja se käydään mittaajan kanssa läpi. Kokonaisuutena mittaustapahtuma kestää n. 10 minuuttia.

Kehon koostumusta ja hyvinvointia ja kehossa tapahtuvia muutoksia voidaan arvioida kehonkoostumusmittauksen avulla.

Kehon paino (kg) Kertoo kehosi painon määrättyjen vähennysten (vaatteiden paino) jälkeen.

Rasvaprosentti % / Rasvan massa kg: Rasvaprosentti % kertoo kehosi rasvanosuuden koko kehonpainosta. Rasvamassa kg kertoo kehossasi olevan rasvan määrän (kg).

Rasva on tärkeää kehon lämpötilan säätelyssä, lisäksi se pehmustaa niveliä ja suojaa sisäelimiä. Jos arvon suosituksia suurempi lisää se määrätyissä olosuhteissa riskiä seuraaviin: korkea verenpaine, sydänsairaudet, 2.tyypin diabetes ja syöpä. Jos arvo on suosituksia pienempi, voi se naisilla aiheuttaa kuukautisten epäsäännöllisyyttä ja jopa hedelmättömyyttä. Laite erottelee myös käsien, jalkojen ja keskivartalon rasvatasapainon.

Lihasmassa kg: Kertoo arvioidun lihasmassan kehossasi. Jos harrastat enemmän liikuntaa, lihasmassasi kasvaa ja samalla kehosi polttaa myös enemmän kaloreita. Laite erottelee myös käsien, jalkojen ja keskivartalon lihastasapainon.

Kehon nestepitoisuus (TBW): Kehon nestepitoisuus vaikuttaa keskittymiseen, urheilusuorituksiin ja yleiseen hyvinvointiin. Päivässä pitäisi saada 2 litraa nestettä, jotta ideaali nestetasapaino säilyisi. Monesti ihmisillä, joilla on korkea rasvaprosentti, on myös liian matala kehon nestepitoisuus. Laite kertoo myös solun ulkopuolisen vesimäärän (ECW) ja solun sisäpuolisen vesimäärän (ICW). Näiden arvojen tulisi olla n. 40% koko kehonpainosta. Joissain tapauksissa aliravitsemus, ikääntyminen ja korkeat rasvatasot voivat aiheuttaa yli 40 % arvon. Urheilijoilla on yleensä alempia arvo <36% koko kehonpainosta.

Painoindeksi (BMI): Kertoo ihannepainosi pituutesi ja painosi perusteella. Oma arvosi suhteutetaan skaalaan, jossa kategoriat ovat alipainoinen, normaalipainoinen, ylipainoinen ja sairaalloisen ylipainoinen. Painoindeksi kuvastaa hyvin rasvakudoksen ja on siksi hyvä painon mittari, mutta joissakin tilanteissa se ei toimi hyvin.

Luumassa: Kertoo kehon luiden mineraalien, mm. kalsiumin määrän.

Sisäelinrasvan arvo (Viskeraalinen rasva): Sisäelimiä ympäröivä suojaava rasva. Suuri osa liikarasvasta kertyy vatsaontelon sisään suolten ja sisäelinten väliin sekä maksan sisälle. Korkea sisäelinrasvan määrä nostaa riskiä sairastua esimerkiksi sydänsairauksiin, korkeaan verenpaineeseen tai tyypin 2 diabetekseen. Terveelliset tasot ovat 1-12, liian korkeat tasot puolestaan 13-59.

Perusaineenvaihdunta (kcal): Arvo kuvastaa minimikalorimääräsi, jonka kehosi kuluttaa totaalisessa levossa. Korkea lihasmassa lisää aineenvaihdunnan tasoasi. Perusaineenvaihdunta lajitellaan hitaaseen, keskivertoon tai korkeaan kalorinkulutukseen.

Kehon metabolinen ikä: Metabolisen iän arvoa verrataan muiden saman ikäisten metaboliseen ikään. Jos metabolinen ikäsi on suurempi kuin oikea ikäsi, sinun tulisi lisästä aktiivisuutta/ liikkua enemmän.

Vaatetus

  • Mittaukseen kannattaa mennä kevyellä vaatetuksella.
  • Mittaus tehdään paljain jaloin.
  • Myös kellot ja suuret korut tulee ottaa pois.
  • Mittauksesta voidaan vähentää vaatteiden paino.

Syöminen ja juominen

  • Vältä syömistä ja runsasta juomista vähintään 3 tuntia ennen mittausta.
  • Optimaalisin hetki käydä mittauksessa on ennen isoja aterioita tai aamulla.
  • Vältä runsasta alkoholin käyttöä vähintään 12 tuntia ennen mittausta.

Kylmät tai kuumat olosuhteet

  • Oleilua kylmässä tai kuumassa tilassa juuri ennen mittausta tulisi välttää, koska tällä on vaikutusta nesteiden kiertoon kehossa.

Istuminen tai seisominen

  • Jotta nesteiden jakautuminen olisi normaali, ennen mittausta tulee olla seisaallaan vähintään 5 minuuttia.

Puhtaat jalat ja kädet

  • Vältä rasvaisten ihovoiteiden käyttöä kämmenissä ja jalkapohjissa ennen mittausta, jotta sähkönjohtavuus olisi optimaalinen.

Milloin ei kannata mennä kehonkoostumusmittaukseen?

  • Jos sinulla on sydämentahdistin
  • Olet sairaana
  • Jos sinulla on raajaproteesi
  • Jos et pysty seisomaan mittauksen aikana

Ilmoittaudu mittauksiin

Mittauksiin tulee ilmoittautua ennakkoon, viimeistään edellisenä päivänä. Ilmoittautumislinkit alla päiväkohtaisesti.

Turengin liikuntahallilla
Koulutie 2A, Turenki

  • Pe 17.5. klo 12.30 – 18.30 (kaikki ajat varattu)
  • Ma 20.5. klo 12.15 – 15.30 (kaikki ajat varattu)
  • To 30.5. klo 12.00 – 18.30 (kaikki ajat varattu)
  • Ti 4.6. klo 12.00 – 16.30 (kaikki ajat varattu)
  • To 13.6. klo 10.30 – 17.00

Tervakosken liikuntahallilla, Delfort areena
Maunontie 1, Tervakoski