Kävely ja pyöräily

Kävely ja pyöräily sopivat lähes kaikille ihmisryhmille ja ikäryhmille sekä monenlaisiin arkielämän matkoihin. Kävely ja pyöräily ovat päästöttömiä ja meluttomia, terveyttä edistäviä ja vähän tilaa vieviä kulkutapoja. Omin voimin liikkuminen on myös edullista, kun ei tarvitse maksaa matkalipuista, polttoaineesta tai pysäköinnistä. Lisäksi kävely- tai pyörälenkit ovat oiva keino ylläpitää sosiaalisia suhteita perheen, ystävien tai vaikka työyhteisön kesken.

Kävelyn ja pyöräilyn suosion kasvattaminen edellyttää ennen kaikkea eheää yhdyskuntarakennetta, jossa välimatkat arjen lähipalveluiden välillä pysyvät kohtuullisina eikä työssäkäyntiin tai asiointiin aina tarvita henkilöautoa. Etäisyyksien ohella kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuuteen vaikuttavat liikkumisympäristöjen turvallisuus, viihtyisyys ja esteettömyys. Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen omassa arjen liikkumisessa on myös paljolti asenne- ja tottumuskysymys.

Kävelyn ja pyöräilyn hyötyjä

  • Puolen tunnin päivittäinen reipas kävely tai pyöräily riittää fyysisen kunnon ylläpitämiseen, auttaa painonhallinnassa, näkyy parempana jaksamisena, vähentää sairastelua ja tuki- ja liikuntaelinten sairauksia sekä pienentää sydän- ja verisuonisairauksien, tyypin 2 diabeteksen ja korkean verenpaineen kehittymisen riskiä.
  • Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen auttaa kunnan sosiaali- ja terveydenhoitokulujen hillitsemisessä.
  • Autoliikenteen vähentyessä liikenneturvallisuus paranee ja kunnat saavat merkittäviä säästöjä onnettomuuskustannuksissa.
  • Kävelyn ja pyöräilyn ehdoilla rakennettu elinympäristö on autoille suunniteltua ympäristöä viihtyisämpi, terveellisempi ja turvallisempi (myös koettu turvallisuus).
  • Lyhyillä matkoilla pyöräily on usein autoa tai bussia nopeampi kulkutapa – eikä tarvitse murehtia aikatauluista.
  • Kävelyä ja pyöräilyä lisäämällä liikkujat voivat pienentää omaa hiilijalanjälkeänsä.
  • Omin voimin liikkuminen on edullista, kun ei tarvitse maksaa matkalipuista, polttoaineesta tai pysäköinnistä.

10 syytä pyöräillä

  • Pyöräily on hauskaa ja helppoa
  • Pyöräily kohottaa kuntoa
  • Pyöräily on hyvä apu painonhallintaan
  • Säännöllinen pyöräily edistää fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia
  • Pyöräily vähentää sairastumisriskiä ja lisää elinvuosia
  • Lisää pyöräilyä – vähemmän kasvihuonepäästöjä ja puhtaampi ilma
  • Pyöräily on melutonta
  • Pyöräily on edullista
  • Pyörä on nopein kulkuneuvo lyhyillä matkoilla
  • Pyöräilijä on vapaa ja riippumaton aikatauluista ja ruuhkista

Lähde: Poljin ry

10 syytä kävelyyn

  • Kävely ehkäisee kakkostyypin diabetesta
    Lukuisat tutkimukset osoittavat, että jo kahden ja puolen tunnin kävely viikossa sekä seitsemän prosentin painon vähentäminen ehkäisevät riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen peräti 58 %.
  • Kävely tekee hyvää lihaksillesi
    Säännöllinen kävely parantaa lihaskuntoa ja -kestävyyttä.
  • Kävely hoitaa sydäntäsi
    Säännöllinen kävelyharrastus alentaa korkeaa verenpainetta ja ehkäisee sydänkohtauksen riskiä.
  • Kävely auttaa painonhallinnassa
    Kävely kuluttaa kaloreita, mikä taasen pitää kilot kurissa!
  • Kävely vähentää stressiä ja piristää
    Reipas kävely on mainio tapa hallita stressiä. Säännöllinen kävely voi ehkäistä myös masennusta ja ahdistusta.
  • Kävely tekee hyvää luillesi
    Portaiden kävelyn on todettu auttavan osteoporoosin ehkäisyssä ja se vahvistaa luustoa.
  • Kävely ehkäisee korkeaa verenpainetta
    Jos sinulla on korkea verenpaine, säännöllinen kävely voi auttaa sen alentamisessa.
  • Kävely parantaa kuntoa
    Puolen tunnin kävelylenkki kolme kertaa viikossa parantaa sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa.
  • Kunto nousee jo pienistä lisäyksistä
    Tutkimusten mukaan reipas 10 minuutin kävely kolme kertaa päivässä on aivan yhtä tehokasta kuin yhtäjaksoinen 30 minuutin kävely. Helppoa!
  • Fyysinen toimintakyky paranee askeltamalla
    Tutkimusten mukaan kävely parantaa fyysistä toimintakykyä ja ehkäisee esimerkiksi kaatumisia ja liikuntakyvyttömyyttä ikääntyvillä.

Lähde: (Medicinet ja Health/library, www.cnn.fi, Helsingin kaupunki)