Tänään voidaan hyvin. Metsäkävelyllä koiran kanssa.

Tänään voidaan hyvin – Liikkumisen jana

Kompastumme usein liikunnan aloittamisessa siihen, että ajattelemme asiaa liian isosti: ”Pitää kävellä vähintään puoli tuntia, että siitä on mitään hyötyä” tai ”täytyy tehdä tunnin kuntosaliharjoitus, että se oikeasti tehoaa”. Tällöin käy helposti niin, että liikkumista ei tapahdu ollenkaan. Toinen tyypillinen ajatusansa on se, että liikunnasta ajatellaan kaikki peliin on-off tyylisesti. Joko liikun paljon ja kovaa tai en ollenkaan. Tässäkin tekeminen loppuu yleensä pian.

Muista, että liikunnan tulee sopia juuri sinun elämääsi, voimavarasi ja aikataulusi huomioiden!

Ajattele liikkumistasi janalla minimi – optimi

Minimi määrä tarkoittaa sinun omaa vähimmäismäärää yhtenä päivänä tai viikon aikana. Älä mieti miten muut liikkuvat, vaan mieti mikä on sinun minimi määräs. Tärkeintä on, että liike säilyy arjessasi ja lisäät hyvinvointiasi sekä terveyttäsi. Minimi voi olla vaikka 5-10 minuutin kävely, kaupassa käynti kävellen, tai kolmen liikkeen kehonhuoltohetki kotona.

Kun ajattelet liikkumistasi minimin kautta, saat itsesi helpommin liikkeelle, koska aloittamisen kynnys on pieni.

Liikkumisen terveyshyötyjä saavutetaan jo pienellä fyysisellä aktiivisuudella. Terveysvaikutusten ja hyvinvoinnin lisäämiseksi tärkeintä ei ole siis tehdä mahdollisimman tehokkaita liikuntasuorituksia. Tärkeintä on tehdä liikkumisessa pieniä asioita viikoittain ja päivittäin. Tällöin huomio kannattaa siirtää yksittäisistä tehokkaista liikuntasuorituksista siihen, miten saat itsesi tekemään näitä pieniä asioita, kuten hyöty- ja arkiliikuntaa.

Entä sitten optimi?

Optimi ei ole maksimi, eli kaikki peliin, vaan se on realistinen määrä liikkumista viikon ja päivän aikana, jonka haluaisit tehdä. Hyvänä tähtäimenä voit pitää UKK-instituutin liikuntasuositusten määrää. Kuten huomaat, niin suosituksissakin korostetaan kevyttä liikuskelua. Liikuntasuositukset ovat riittävä määrä liikuntaa viikossa ylläpitääksesi terveyttäsi. Toki enemmänkin voit liikkua, jos siltä tuntuu, mutta varo ettet ala ajatella liian isosti.

Mikä on siis sinun tämän päivän ja tämän viikon minimi?

Lisää vinkkejä Tänään voidaan hyvin-sivulta.